15 Mart 2007 Perşembe

Beden Dilinin ve Bilinçaltındaki Etkisi

Bu konuyu anlatmadan önce bilinçaltı beyninin çok farklı bir görevinden bahsetmek istiyorum. Bilinçaltı beyin ceviz büyüklüğünde olup; önemli görevlerinden bir tanesi de, insan vücudunu dış tehlikelere karşı korumaktır. Bu görevin ilginç özelliklerinden bir tanesi; gelen tehlikenin nasıl bir tehlike olduğunu ayırmadan vücudu korumaktır! Ufak bir örnekle bu olayı anlatalım; size fırlatılan bir sopa olduğunu düşünün, o sopadan korunmak için vücut sağ ya da sola istem dışı bir şekilde hareket eder. Peki, bu sopa örneğini aynen şu şekilde tekrarlayalım ama bu sefer sopa yerine yılan kolayım, vücut aynı hareketi yapıp, kaçmaya çalışacaktır. Burada bilinçaltı hiçbir şekilde sopa ile yılan arasındaki farkı bilemez sadece tehlike olduğunu bilir.

Bilinçaltı beyin sadece vücudu korumaz, aynı zamanda tüm olayları anne rahminden itibaren kayda alır. Onun için çocuk doğduğu zaman anne ve babasını seslerinden tanır, çünkü hamilelik boyunca o sesleri duyuyor ve kayda alıyor ve onun için anne rahminde iken annesi onu sevdiği zaman rahatlar ve doğduğunda aynı rahatlığı duyar. Çocuklukta alınan terbiye bilinçaltını çok ciddi bir şekilde etkiler. Muhakkak çocuklara eğitim verilirken gözdağı vermek amacıyla baba ya da anne elini dövecekmiş gibi kaldırır! (her ne kadar tasvip etmesem bile, olayımız için çok iyi bir örnek teşkil ediyor). Çocuğun bilinçaltı, bu kalkan elden korunmak için vücudu harekete geçirir ve kaçmasını sağlamaya çalışır. “Neden bu kadar şeyi anlatıyorsunuz ve konumuzla ne ilgisi var?” diye sorabilirsiniz. Beden dili, hem alıcının hem de satıcının doğuştan gelen etkenleriyle oluşuyor, onun için pazarlamada beden dilinde dikkat etmemiz gereken bazı hususlar vardır. Bu hususları noktalar halinde yazmaya çalışacağım.(1)

Müşteriyle ilk karşılaşıldığı zaman vücut duruşu çok büyük bir önem taşır ki; vücudunuzun dik olması gerek. Çene kısmıyla boyun kısmınızın 90 derece açıyla da durması gerekmektedir (sürekli hoş bir şekilde gülümsemeyi unutmayın). Ayrıca müşteriyle sizin arasınızdaki mesafe 3 adım kuralına (2) göre olduğu zaman çok daha uygun bir iletişim kurma imkânınız olur. Tokalaşma şeklinde ise; müşterinin tüm elini iki elinizle kapattığınız zaman daha samimi bir hava yaratırsınız. Politikacı tokalaşma şeklide olur, (bir elinizle toklaşırken, diğer elinizle müşterinin toklaştığı elinin dirseğine yakın tutmak) fakat her insan bu tür tokalaşmadan hoşlanmaya bilir.

Müşteriyle oturmaya gelindiğinde; müşteriyle çapraz bir şekilde oturun ve aranızda her hangi bir görüş engeli olmamasına dikkat edin. Mümkün olduğu kadarıyla müşterinin oturma şeklini kopyalamaya çalışın, bu şekilde bilinçaltı etkileşimi daha fazla yoğun olabilir.


Konuşma esnasında, kol, el ve mimiklerinize dikkat edin. Bazı kol hareketlerinden kaçının, çünkü müşteri çocukluğunu güzel geçirmemiş olabilir, onun için farkında olmadan bir kol ya da el hareketi müşteriye hoş olmayan bir geçmişi hatırlatabilir ve müşteriyi birden bir savunma pozisyonuna sokabilir ( başta verdiğimiz el hareketiyle çocuk korkutma örneği). Tabi konuşmada bazı objeler (gözlük ve kalem gibi) kullanmak yerinde olursa konuşmaya çok iyi bir boyut katabilir, öreğin önemli bir noktaya gelince gözlüğü takmak gibi! Müşterinin önünde önemli noktaları bir not kâğıdına yazmak gibi vs.

Tabii beden dili önemli olduğu kadar, görüşmelerde kıyafet seçimi çok önemlidir. Kıyafet; işinize verdiğiniz önemi yansıtır aynı zamanda işinizin kalitesini de gösterir. Örneğin çok pahalı ve kaliteli bir ürün satıyorsanız eğer, asla ucuz ya da konuyla alakalısı olmayan bir kıyafet giymenizi tavsiye etmiyorum, bilinçaltı beyin bu çelişkiyi çözecek kadar karışık bir yapıya sahip değildir, onun için görüşmenin sonunda hayır cevabı alma ihtimaliniz çok yüksek olur!
Ayrıca kıyafetlerinizde fazla dikkat çekici unsurlar olmamasına dikkat edin, örneğin kol düğmelerinizin, çok fazla dikkat çekici olması ya da bayanların aşırı bir şekilde takı takmaları uygun olmaz. Kıyafetle ilgili uzun lafın kısası “HER ŞEY KARARINDA OLSUN”.


Beden diliyle ilgili anlatacaklarım bu kadarla bitmez, fakat diğer konular içerisinde zaman zaman beden diline değinmeye devam edeceğim.


Bir sonraki yazıda bilinçaltı kurallarını yazmaya başlayacağım. Her hangi bir sorunuz ya da öneriniz olursa lütfen BLOG üzerinden ya da mohi88@gmail.com yazınız.


----------------------
(1) Her ne kadar bu konuyu basit bir şekilde anlatmaya çalışsam bile, inanın çok derin ve ayrıntılı bir konudur. Onun için daha fazla ve detaylı bilgi için piyasada bulunan bazı kitaplara başvurabilirsiniz.
(2) 3 adım kuralı: yarıçapı 3 adımlık bir dairenin merkezinde durduğunuzu düşünün, bu daire içine giren kişi kim olursa olsun onunla güzel bir ilişki kurma imkânınız olur.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Makalen için teşekkürler.

Powered By Blogger
 
AddMe - Search Engine Optimization
Changing LINKS
About Credit | credit card | Bad Credit Loans | Gas Credit Cards | refinance
Free Links